W  piątek 21 września wyruszyliśmy na wymianę polsko- niemiecką. Naszym celem było miasteczko Landstuhl. Dotarliśmy tam w godzinach wieczornych. Nasi koledzy już na nas czekali.

Następnego dnia zaliczyliśmy wędrówkę do zamku Nanstein. Pogoda dopisała, więc mogliśmy podziwiać piękne widoki. Po powrocie ze spaceru wspólnie z naszymi gospodarzami grillowaliśmy.

Niedziela była dniem do dyspozycji rodzin, więc każdy zagospodarował czas na swój sposób: na kręglach, na zakupach, festynie itp.

W poniedziałek udaliśmy się do Heidelbergu- najstarszego miasta uniwersyteckiego w Niemczech. Zwiedziliśmy tam renesansowo-gotycki zamek z największą na świecie beczką na wino. Przeszliśmy także drogą filozofów.

Wtorek to dzień zwiedzania Kaiserslautern. Miasto to zostało założone przez cesarza Fryderyka Barbarossę ok. 1150r. Oprócz pięknego starego miasta , kościołów i licznych fontann zobaczyliśmy trening pierwszoligowej drużyny piłkarskiej FC Kaiserslautern.

We środę wyruszyliśmy do Francji . Naszym celem było położone nad Mozelą Metz. Jest ono stolicą regionu Lotaryngia. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od ogromnej, zapierającej dech w piersiach katedry Saint Etienne, w której znajdują się przepiękne witraże Marca Schagalla. Z kolei na placu św. Jakuba każdy miał okazję wstąpić do restauracji i poczuć klimat francuskich kawiarenek.

Naszą wyprawę kończyła dwudniowa wycieczka do Bernkastel-Kues – przepięknej krainy winnic i najlepszego wina w Niemczech. Udaliśmy się także na rejs po rzece Mozeli,  podczas  którego  mogliśmy podziwiać porośnięte winoroślami wzgórza i przepiękną staroniemiecką architekturę.  Później udaliśmy się do naszego schroniska, które znajdowało się na szczycie góry , niedaleko ruin Landshut. Wieczorem zorganizowaliśmy  wspólnie z naszymi niemieckimi kolegami wieczór rozmaitości , podczas którego braliśmy udział w grach integracyjnych sprawiających nam dużo frajdy.

Piątek był naszym ostatnim wspólnym dniem, rankiem wróciliśmy do Landstuhl. Wtedy mieliśmy ostatnią okazję , by spędzić wspólne chwile ze swoimi partnerami. Wieczorem pożegnaliśmy się z naszymi przyjaciółmi, podziękowaliśmy im za milo spędzone chwile i ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski .

Ten tydzień był dla nas ciekawym przeżyciem , pozwolił nam rozwinąć kompetencje językowe, poznać nowych ludzi , nowe miejsca, kulturę i obyczaje. Wszystkie te doświadczenia na długo pozostaną w naszej pamięci. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i nauczycielom za mile spędzony czas.