W dniu 19 listopada br. uczniowie klas humanistycznych naszego liceum wzięli udział w warsztatach polonistycznych w Krakowie. Były to pierwsze w tym roku szkolnym zajęcia na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, zorganizowane dzięki współpracy nawiązanej w 2014 roku. Pod kierunkiem p. dr Eweliny Drzewieckiej z Katedry Historii Literatury Staropolskiej Wydziału Polonistyki mieliśmy okazję zanurzyć się w fascynujący świat literatury i sztuki staropolskiej.

Pierwszym punktem programu był wykład pani dr Eweliny Drzewieckiej na temat: „Motywy wanitatywne w literaturze i ikonografii dawnej”. Prelekcja wprowadziła nas w tematykę przemijania i ulotności życia, ukazywaną w dziełach dawnych poetów i artystów. Podczas zajęć mieliśmy okazję zobaczyć motyw „vanitas” na obrazach, co pokazało, jak różnie artyści interpretowali to zagadnienie. Dr Drzewiecka przybliżyła nam także wątki eschatologiczne w poezji Homera, Wergiliusza i Dantego Alighieri, a także wyjaśniła fragmenty utworu „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, który ukazuje śmierć jako wszechobecną i nieuchronną. W trakcie zajęć zgłębiliśmy również koncepcje takie jak „contemptus mundi” (pogarda dla świata), „danse macabre” (taniec śmierci) oraz „ars bene moriendi” (sztuka dobrego umierania). Dzięki wykładowi dowiedzieliśmy się także, w jaki sposób różni poeci przedstawiali wizję zaświatów.

Następnie udaliśmy się do klasztoru Bernardynów, gdzie mieliśmy okazję przyjrzeć się obrazowi „Taniec Śmierci”. Dzieło to, pełne symboliki i mrocznej atmosfery, jest doskonałym przykładem barokowego podejścia do tematyki wanitatywnej – przypomnieniem o nieuchronności losu i równości ludzi wszystkich stanów wobec śmierci.

Ostatnim punktem programu były warsztaty w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka. Podczas zwiedzania mogliśmy podziwiać bogate zbiory sztuki sakralnej, w tym średniowieczne obrazy i rzeźby. Szczególne wrażenie wywarły na nas ikony oraz rzeźba Madonny z Krużlowej – arcydzieło sztuki średniowiecznej, której piękno i delikatność na długo pozostaną w naszej pamięci. Dodatkowym elementem zajęć były zadania przygotowane przez panią dr Ewelinę Drzewiecką. Każda grupa otrzymała konkretne polecenia, na które odpowiedzi należało odszukać w eksponatach muzeum. Ta forma pracy pozwoliła nam nie tylko dokładniej zapoznać się z dziełami, ale także lepiej zrozumieć ich kontekst oraz symbolikę sztuki średniowiecznej, renesansowej i barokowej.

Na zakończenie pragniemy podziękować p. prof. Tomaszowi Bąkowi i p. prof. Wacławowi Frontowi za opiekę podczas wycieczki. Szczególne podziękowania kierujemy do p. prof. Jolanty Szlachetko za zorganizowanie wydarzenia naukowego, opiekę oraz możliwość uczestniczenia w tej niezapomnianej wyprawie do Krakowa śladem wanitatywnych motywów.

W imieniu uczestników

Michał Mrowiec z kl. IId