19 lutego gościliśmy w naszej szkole muzyków zespołu ,,GLOBETROTTERS BAND” z Łódzkiego Biura Koncertowego ,,WIRTUOZ”. W muzyczną podróż prowadzący zabrali nas do Łodzi, miasta czterech kultur, które wywarły wpływ na historię tego miejsca. Fabryczna Łódź powstała dzięki współpracy przedstawicieli czterech narodów, wyznawców odmiennych religii, osób posługujących się różnymi językami. W centrum Polski utworzył się fascynujący tygiel kultur. Przez wiele dziesięcioleci miasto rozkwitało dzięki wspólnym wysiłkom Polaków, Żydów, Niemców, Rosjan. Przedstawiciele tych odmiennych światów u schyłku dziewiętnastego stulecia stworzyli potęgę przemysłowej Łodzi. Ślady mieszania się polskich, żydowskich, niemieckich i rosyjskich wpływów są widoczne na każdym kroku. Prezentowana muzyka klezmerska, rosyjskie romanse, polski folklor miejski, wiązanka niemieckich melodii ludowych pozwoliły nam poznać dawny muzyczny klimat tego miasta.
W dalszej części audycji prowadzący przedstawili Łódź jako miasto filmowców, dźwiękowców, reżyserów – stolicę polskiego filmu. Przywołali nazwiska największych polskich reżyserów PWSFTiT im. Leona Schillera i kompozytorów muzyki filmowej. W wykonaniu zespołu muzycznego usłyszeliśmy tematy przewodnie z filmów: ,,Vabank” H. Kuźniaka i ,,Rosemary’s Baby” K. Komedy.
W ostatniej części audycji wspólnie odwiedziliśmy łódzkie puby i kluby, by poznać ich współczesny muzyczny klimat. Dziś mieszają się tam wpływy z całego świata: nowoorleański jazz, muzyka irlandzka, sycylijska, grecka zorba. Podczas audycji uczniowie mieli okazję zobaczyć i usłyszeć naturalne brzmienie następujących instrumentów: fletnia pana, flet barokowy, flet poprzeczny, klarnet, saksofon sopranowy, gitara elektryczna, buzuki, perkusja elektroniczna. Największe zainteresowanie wzbudziły dwa spośród nich: afrykańskie „kazoo” i nowoczesny AKAI EWI – rewolucyjny syntezator w formie saksofonu. Możliwości brzmieniowe i artykulacyjne tego instrumentu okazały się imponujące. Audycja muzyczno-edukacyjna przysporzyła nam również wiele radości i humoru.
Wojciech Chwała, klasa II m