Głównym tematem prelekcji była liczba π, której święto jest obchodzone corocznie w dzień urodzin Alberta Einsteina – 14 marca. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali o jej najlepszych wymiernych przybliżeniach oraz historii ich wyszukiwania. Profesor wspomniał również o postępach w informatyce, które umożliwiły znalezienie tych liczb za pomocą programów komputerowych.
Kolejnym zagadnieniem poruszonym przez wykładowcę było Twierdzenie Knastra-Tarskiego, które stosuje się w naukach komputerowych. Dotyczy ono punktu stałego w funkcjach monotonicznych. Prelegent wspomniał także o logarytmach naturalnych i ich zastosowaniu w różnorodnych dziedzinach nauk.
Uczniowie dzięki wykładowi mogli pogłębić swoją wiedzę nie tylko w dziedzinie matematyki, astronomii i fizyki, ale również informatyki. Wszyscy obecni uświadomili sobie, że liczba π ma większe znaczenie niż mogłoby się wydawać, a matematyka znajduje zastosowanie niemal wszędzi.
Profesor pokazał młodym fizykom i matematykom, jak można bawić się liczbami i w jaki sposób radzić sobie z rozwiązywaniem trudnych zadań, które pierwszy raz widzimy na oczy. Poprzez przykład wzięty z własnego życia wykładowca dał wszystkim do zrozumienia, że czasami najlepsze są własne pomysły.
Wystarczy tylko sięgnąć w głąb swojego umysłu i starać się wpaść na coś samemu, a nie szukać pomocy w wyuczonych na pamięć regułkach. W końcu nauka przedmiotów ścisłych nie polega na kuciu czegoś na blachę, lecz na samodzielnym myśleniu.
Uważam, że wykład wiele nas nauczył, a na pewno uświadomił nam, że zdobywanie wiedzy powinno być dla nas przyjemnością a nie przymusem.
Dominika Kolasa, kl. 2m