W środę 12 grudnia 2018 roku klasa II g pod opieką pań prof. Bożeny Nycz oraz prof. Bogusławy Gugulskiej wzięła udział w wycieczce do Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
Na początku naszej wizyty obejrzeliśmy prezentację pana Adama Michniewskiego, synoptyka- meteorologa, który opowiedział nam, z jakich danych korzystają meteorolodzy, aby prognozować pogodę oraz o sposobach przedstawiania tych informacji na mapach. Dowiedzieliśmy się, że praca na takim stanowisku wymaga dyspozycyjności, ponieważ pracuje się w nie tylko w tygodniu, ale także w weekendy czy święta. Nasza wiedza wzbogaciła się z zakresu hydrologii, dzięki spotkaniu z panią Anną Śmiech, synoptykiem-hydrologiem. Podczas tej prezentacji poznaliśmy kryteria, które muszą zostać spełnione, aby IMGW wydało ostrzeżenia. Po zakończonych wykładach udaliśmy się na krótką wycieczkę po Instytucie. Na początku obejrzeliśmy biuro, gdzie odbierane są dane satelitarne. Z podziwem wpatrywaliśmy się w kilkanaście dużych monitorów, na których ukazano różne zjawiska zachodzące w atmosferze nad naszym krajem. Następnie udaliśmy się do biur meteorologów oraz hydrologów, gdzie na własne oczy mogliśmy zobaczyć praktyczną stronę ich pracy. Na początku wydawało nam się, że jest to nudne i żmudne zajęcie, lecz doszliśmy do wniosku, że może stać się wielkim wyzwaniem podczas kryzysowych sytuacji takich jak np. powódź. Podczas wystąpienia takich zagrożeń potrzebne są szybkie i przemyślane decyzje. Okazuje się, że w pracy synoptyka najważniejszy element stanowi doświadczenie, które podnosi sprawdzalność prognozowania pogody. Po odwiedzeniu biur zobaczyliśmy urządzenia służące do badania poziomów oraz wielkości przepływów rzek. Mieliśmy także okazję wysłuchać prezentacji członka ekipy terenowej badającej stany poziomu wód. Na koniec naszej wycieczki, zwiedziliśmy ogródek meteorologiczny, składający się z kilku deszczomierzy, budki meteorologicznej oraz wiatromierza.
Dzięki warsztatom mieliśmy okazję zagłębić się w tematy związane z pogodą oraz hydrologią. Z zainteresowaniem wsłuchiwaliśmy się w informacje przekazywane przez ekspertów oraz oglądaliśmy wyspecjalizowane modele.
Julia Dudziak kl. II g