Uczymy się również, ucząc …
Cele edukacyjne i sposoby ich realizacji na lekcjach języków obcych pozostawiają uczniowi znacznie więcej przestrzeni do aktywności własnej, poszukiwania nowych rozwiązań, dopuszczają możliwość popełniania błędów i samodzielnego ich poprawiania w porównaniu z metodyką lat ubiegłych. Jest to zorientowane na kształtowanie u dzieci i młodzieży przekonania o możliwości samodzielnego wyboru działań i odpowiedzialności za swoje decyzje.
Obok tradycyjnych form pracy metody aktywizujące i wspierające autonomię ucznia, takie jak projekty, praca „metodą stacji”, warsztaty językowe, nikogo już nie dziwią i są u nas w szkole powszechną praktyką.
Wśród aktywnych metod pracy na uwagę zasługuje metoda LdL, (niem. Lernen durch Lehren) czyli uczenie się przez nauczanie. Jej twórcą jest niemiecki nauczyciel języka francuskiego, Jean-Pol Martin.
Zorientowana na działanie metoda LdL ma swój początek w latach 80. ubiegłego stulecia. Oprócz kształcenia językowego jej zaletami są niewątpliwie: wspieranie aktywności i zaangażowania uczniów, wychowywanie ich do samodzielności i pokonywania barier przed publicznymi wystąpieniami oraz doskonalenie umiejętności komunikacji, prezentacji i moderowania.
Nie sposób pominąć tutaj kwestii nowej roli nauczyciela, pracującego metodą LdL – nauczyciela doradcy, opiekuna i mentora, przydzielającego uczniom zadania do realizacji a przede wszystkim wspierającego i wspomagającego swoich podopiecznych podczas ich przygotowań do lekcji.
Cytując słowa Plutarcha: „Umysł nie jest naczyniem, które trzeba napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić”, warto pamiętać o koncepcji LdL jako sposobie
na inspirujące zajęcia.
Aneta Drabczyk
Zobaczmy, jak uczniowie naszego liceum pracują metodą LdL na lekcji języka niemieckiego, wykorzystując także tradycyjne metody uczenia się języka obcego.
http://youtu.be/nRooHLVo5AY cz I
http://youtu.be/CfKTNqptoJ4 cz II
http://youtu.be/HsKiqh3zW68 cz III