Drodzy Rodzice !
W związku z niepokojącymi doniesieniami mediów prosimy o zapoznanie się z poniższymi artykułami i włączenie się w działania prewencyjne na rzecz bezpieczeństwa młodzieży w Internecie.
W trosce o naszych wychowanków pragniemy zachęcić rodziców i opiekunów do angażowania się w przekazywanie informacji dotyczących bezpiecznego przebywania w cyberprzestrzeni oraz ostrzec przed niebezpieczeństwem płynącym z nieodpowiedniego korzystania z technologii informacyjnych.
Niepokojącą popularność wśród młodych internautów na świecie zdobywają zagrażające zdrowiu i życiu „wyzwania”.
Zachowania ryzykowne młodych ludzi w naszym kraju, mogą mieć swoje źródło w podawanych do ogólnej wiadomości szczegółach okrutnej “gry”. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”.
Podatne na takie zachowania są zwykle dzieci osamotnione i szukające wsparcia, osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.
O tych zagrożeniach przeczytać można w załączonych artykułach prasowych:
http://www.newsweek.pl/polska/-niebieski-wieloryb-dotarl-do-polski-,artykuly,407315,1.html
Zachęcamy do rozmowy z dzieckiem, omówienia jego aktywności w internecie, dopytania o ewentualne problemy, z jakimi być może się boryka. Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić uwagę na zachowanie nastolatka w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki, jakiej słucha. Należy również wspomnieć o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.
Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację.
Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.
Poniżej przekazujemy informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:
• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.
Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.
Pragniemy zapewnić, że program wychowawczy realizowany w naszej szkole obejmuje działania profilaktyczne związane z bezpieczeństwem dzieci w przestrzeni cyfrowej.
Zrealizowane zostały warsztaty w ramach projektu „Cyfrowobezpieczni” w liceum, oraz program „Dziecko w sieci” dla gimnazjum. Polecamy zapoznanie się też z publikacjami na stronach oferujących wskazówki przeznaczone dla szukających wsparcia rodziców i opiekunów.
https://www.cyfrowobezpieczni.pl/strefa-rodzica
http://reagujzglos.dyzurnet.pl/
http://www.116111.pl/problemy/internet,cid,34
http://dzieckowsieci.fdn.pl/dla-rodzicowopiekunow?cat1=&cat2=961
Dyrekcja PZ nr 11 w Kętach