W czwartek 15 października w naszej szkole rozpoczęła się druga już seria warsztatów związanych z patronatem Uniwersytetu Jagiellońskiego nad klasami humanistycznymi. W tym roku szkolnym zajęcia prowadzić będzie dr hab. Tomasz Cieślak – Sokołowski z Katedry Krytyki Współczesnej Wydziału Polonistyki UJ.
Na pierwszych zajęciach Profesor chciał pokazać nam, jak On sam patrzy na teksty literackie. Chciał także poznać nasz sposób czytania utworów poetyckich.
Na pierwszej lekcji dzięki pozornie prostym pytaniom wykładowcy oraz analizie tekstu, złożonego jedynie z pięciu nazwisk XX-wiecznych językoznawców, zobaczyliśmy, że wszystko, co zostanie zapisane, po nadaniu znaczenia może być rozpatrywane w kontekście utworu literackiego.
Oto ten tekst:
Jacobs Rosenbaum
Levin
Thorne
Hayes
Ohman (?)
Analiza tego tekstu nie należała do łatwych. Jednak dzięki wskazówkom Profesora odnaleźliśmy w nim nie tylko wiele odwołań religijnych, ale także krótkie wypowiedzi z języka angielskiego. Gdyby więc obrać za właściwy ten sposób czytania wiersza, byłby on przykładem zetknięcia się tematyki wysokiej z niską. Wspólnie odkryliśmy, co oznacza „spojrzeć poetycko” na tekst.
Na drugiej lekcji Profesor zaproponował inspirowany książką Michała Pawła Markowskiego temat: Jak żyć na miarę literatury? Wyjaśnił, że literatura albo odwołuje się do doświadczeń wspólnoty, albo traktuje człowieka jednostkowo. Po takim wprowadzeniu porównywaliśmy dwa wiersze Marcina Świetlickiego, współczesnego poety i muzyka. Naszym zadaniem było opowiedzieć się po stronie jednego z nich i uzasadnić swój wybór. Dzięki interpretacji mogliśmy zobaczyć, dlaczego czytanie jednych utworów przychodzi nam łatwiej, a nad innymi musimy się dłużej zastanowić.
Myślę, że te pierwsze powakacyjne warsztaty wprowadziły nas – maturzystów w świat literatury współczesnej i będzie nam łatwiej ją poznawać na kolejnych wykładach. Obudziły w nas zarówno zdziwienie, jak i ciekawość.
Justyna Kuźma, kl. III hg
Dr hab. Tomasz Cieślak-Sokołowski wykorzystał do wprowadzenia naszej klasy w zajęcia nieznane nam nazwiska, które zapisał w układzie graficznym. Narzucił nam tematykę i w ten sposób szybko zinterpretowaliśmy je jako wiersz. Ten zabieg miał na celu pokazanie nam, że tak naprawdę wszystko zależy od tego, w jakiej perspektywie stawiamy przed sobą wiersz.
Później przeszliśmy do dwóch tekstów Marcina Świetlickiego: Gotham oraz Kłopot z miłością.
Podzieliliśmy się na grupy, w zależności od tego, który z tych tekstów bardziej do nas przemawia i z którym bardziej się utożsamiamy. Przeżyliśmy przygodę z najbardziej współczesną poezją, która po zajęciach nie wydała nam się już tak niezrozumiała.
Karolina Piwowarska, II h
Grupa humanistyczna klasy I hg miała z Panem Profesorem pierwsze zajęcia. Na warsztatach uczniowie analizowali zdania napisane na tablicy przez Profesora. Wspólna analiza miała jeden cel – każdy z nas mógł się przekonać, że to, co czytamy, i jak to odbieramy, zależy tylko od nas.
Następnym ćwiczeniem była analiza dość specyficznego wiersza.
Uczniowie interpretowali wiersz krok po kroku. Profesor udzielił uczniom pewnych wskazówek dotyczących wiersza, a mianowicie że jest na 43. stronie antologii wierszy religijnych – co ułatwiło z pewnością odczytanie tekstu.
Po skończeniu analizy wiersza Profesor powiedział, że to wcale nie był wiersz, tylko nazwiska językoznawców. Wytłumaczył nam, jak opis tego wiersza wpłynął na naszą interpretację. Opowiedział nam także o profesorze Stanleyu Fishu z Uniwersytetu Stanowego w Buffalo w USA – autorze tego wiersza i o genezie specyficznego zadania zleconego studentom.
Kolejnym zadaniem była analiza dwóch wierszy Marcina Świetlickiego –
Gotham i Kłopot z miłością – z tomiku pt: Jeden wydanego w 2013 roku.
W dwóch grupach uczniowie podawali argumenty, dlaczego wybrali ten wiersz, i wspólnie rozważali przesłanie utworów.
Pod koniec lekcji poznaliśmy śpiewaną wersję utworu Gotham, która
radykalnie zmieniła jego wymowę. Nie był to nostalgiczny i melancholijny utwór, ale wręcz przeciwnie miał dość groźną wymowę. W głosie Świetlickiego słychać było przede wszystkim wzburzenie oraz gniew.
Podczas tych pierwszych warsztatów Profesor pokazał nam, jak autor tekstu może wpłynąć na jego wymowę i interpretację. Wspólnie odkryliśmy, jak różnie można jeden utwór odczytywać.
Przemysław Czerski, kl. I hg