Profesor Krzysztof Zajas wprowadził nas w świat humanistyki, ukazując wielość jej twarzy. Podczas dwugodzinnych wykładów mieliśmy również możliwość nauczyć się interpretowania tekstów poetyckich.
Humaniści przez długi czas ubiegali się o miejsce wśród naukowców. Walczyli o prawo do nazwania owoców swej pracy dokonaniami naukowymi, uznania wielości metod poznawczych, nieskończonych możliwości interpretacyjnych tekstów. Czy starania te są zasadne? Kosmosu, który noszą w sobie, nigdy nie zawrą w ramach jednej, ogólnie akceptowanej ścieżki poznania.
Każdy człowiek postrzega świat inaczej, poprzez pryzmat własnej duszy i doświadczeń. Razem tworzymy tysiące galaktyk obcujących ze sobą, połączonych w niezbadane wszechświaty. Literatura pozwala zaopiekować się jedną z tych gwiazd, którą autorzy mają w sobie i ukazać ją nam, odbiorcom. Humanistyka to opowiadanie historii o świecie, który nas otacza, ale i historii o nas. W interpretacji tekstu odnaleźć możemy siebie, swoje lęki, nadzieje, radości. Przez chwilę wypełniają nas te same gwiazdy, które tworzą drogi mleczne w duszy artysty.
Maria Pruszyńska, kl. III h
Spotkanie miało formę wykładu oraz wspólnej interpretacji tekstu literackiego. Gościem klas humanistycznych był prof. Krzysztof Zajas. Wykładowca wprowadził naszą grupę w skomplikowaną epokę romantyzmu, przedstawił jej głównych twórców, a także powszechne dla niej motywy. Mogliśmy wysłuchać informacji na temat wieszczów narodowych i ich wpływu na polską literaturę romantyczną. Profesor w bardzo przystępny sposób opisał wszystkie trudne zagadnienia dotyczące epoki, lecz posłużył się również wieloma fachowymi określeniami, dzięki czemu wzbogacił nasze słownictwo. Na drugiej godzinie warsztatów wspólnie z prowadzącym dokonaliśmy analizy jednego z najbardziej rozpoznawalnych dzieł A. Mickiewicza – ballady Romantyczność. W tej części każdy mógł się wykazać umiejętnością czytania tekstu. Każdy mógł także podjąć próbę samodzielnej interpretacji. Oczywiście, nie obyło się bez pomyłek, jednak w razie trudności zawsze mogliśmy liczyć na pomoc Profesora. Czytany tekst stał się z pewnością bardziej zrozumiały a dodatkowo dostrzegliśmy w nim wiele motywów charakterystycznych dla epoki romantyzmu.
Uważam, że nawiązana współpraca z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego rozpoczęła się w bardzo ciekawy sposób. Warsztaty dopasowane tematyką do aktualnych lekcji języka polskiego pomogą nam poszerzyć wiadomości i odkrywać piękno humanistyki. Nasza samodzielna praca z pewnością poskutkuje lepszymi technikami interpretacji oraz kreatywnego myślenia, co okaże się bardzo pomocne nie tylko podczas egzaminu maturalnego.
Anna Konior, kl. II h-g