W tegorocznej edycji uczestnicy musieli wykonać dwa zadania, które były podstawą do zakwalifikowania się na obrady sejmu. Pierwsze z nich polegało na przeprowadzeniu debaty dotyczącej aktywności młodych w życiu społecznym lub korzyści płynących z przystąpienia Polski do UE. Szczególną uwagę należało zwrócić na wysunięciu konkretnych wniosków z dyskusji oraz zaproponowaniu realnych działań zwiększających świadomość oraz zaangażowanie lokalnego środowiska. Z kolei drugie zadanie tematycznie było związane ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego, bowiem każdy zespół miał stworzyć plan kampanii profrekwencyjnej o dużym potencjale oddziaływania na miejscową społeczność.
Uczniowie ,których prace konkursowe uzyskały najwyższe oceny otrzymali mandaty poselskie i 31 maja pojadą do Warszawy. Tam wraz ze swymi rówieśnikami wezmą udział w seminariach poświęconych niskiej aktywności młodzieży w społeczeństwie. Wspólnie stworzą także projekt ustawy, nad którym będą głosować 1 czerwca podczas oficjalnego posiedzenia XX Sejmu Dzieci i Młodzieży w sali plenarnej Sejmu RP.