Dzięki zaangażowaniu naszych nauczycieli: pani Sylwii Kusak, pani Krystyny Bogacz, pana Tomasza Wróbla oraz pana Krzysztofa Czerwińskiego w dniach 4 – 6 czerwca 2024 odbył się coroczny spływ kajakowy uczniów Wyspiana, tym razem po Wieprzu na Roztoczu.

Wyjazd ten odbył się ramach projektu „Eco-Aktywni” współfinansowanego przez Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu.

Przepiękne widoki, słoneczna pogoda oraz świetny czas spędzony w gronie znajomych – tak moglibyśmy opisać minione trzy dni.

Po przyjeździe na Roztocze, dokładniej do miejscowości Hutki, wydany został sprzęt oraz odbyło się szkolenie kajakowe. Pierwszego dnia mieliśmy do pokonania około 6 km. Po godzinnym spływie dotarliśmy do celu, czyli Chaty Rybaka. Następnie odbyliśmy wizytę w Gospodarstwie „Olechata” w Dolinie Górnej Łabuńki, gdzie tradycyjną metodą produkowany jest olej. Wizyta w Skansenie oraz pokaz tłoczenia oleju na dwuwiekowej olejarni to tylko wybrane atrakcje, które zobaczyliśmy. Wszystko zakończyła krótka przejażdżka na zabytkowych rowerach.

Drugiego dnia rozpoczęliśmy dwunastokilometrowy odcinek spływu od Chaty Rybaka do Guciowa. Po około dwóch godzinach oraz obiadokolacji wyruszyliśmy do Zamościa, czyli miasta nazywanego ,,Padwą północy”. Zwiedziliśmy renesansowe Stare Miasto wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, rynek, ratusz, katedrę, rotundę oraz fortyfikacje miejskie. Miasto założone w 1580 roku przez Jana Zamoyskiego wywarło na nas ogromne wrażenie. Po przyjeździe do ośrodka odbyła się integracja przy ognisku wraz z pieczeniem kiełbasek.

Trzeciego, a zarazem ostatniego dnia, rozpoczęliśmy trzeci etap spływu od Obroczy do Żurawnicy z przystankiem na Zalewie Rudka. Największa część trasy, bo aż 18 km, wiodła przez piękne, malownicze tereny, gdzie występowały przeszkody np. w postaci piaszczystych płycizn czy powalonych drzew. Po czterogodzinnym spływie wyruszyliśmy do domu z przystankiem w rezerwacie przyrody na Tanwią, gdzie znajduje się np. rekonstrukcja granicy pomiędzy zaborami. W godzinach wieczornych bezpiecznie dotarliśmy do domów.

Wyjazd jak najbardziej zaliczamy do bardzo udanych. Dziękujemy bardzo za organizację takiego wydarzenia i już nie możemy doczekać się kolejnego!