Małopolska Chmura Edukacyjne brzmi może dość tajemniczo. Czym ona jest? To coś, co do naszej szkoły dotarło w tym roku szkolnym, choć przygotowania do rozpoczęcia tego projektu trwały o rok dłużej. To próba wykorzystania nowoczesnych środków komunikacji do celów edukacyjnych. To coś, co zwłaszcza dla szkół takich jak nasza – odległych od ośrodków akademickich – umożliwić może bezpośredni (omalże) kontakt z uczelniami wyższymi z Krakowa.
Jak Chmura Edukacyjna działa? W szkole zainstalowane są urządzenia pozwalające na kontakt w czasie rzeczywistym z dowolną pracownią wyższej uczelni w Krakowie, gdzie znajduje się podobna aparatura. My widzimy i słyszymy ich, oni widzą i słyszą nas. Co więcej, w tych samych zajęciach uczestniczyć może dowolna liczba szkół dysponujących odpowiednim sprzętem. W czasie takich zajęć uczestnicy z różnych szkół też siebie widzą i słyszą. I to jest chmura, czyli system, który w tym roku w naszej szkole wykorzystywany jest do uatrakcyjnienia dwu przedmiotów: matematyki i biologii. Matematycy pracują co dwa tygodnie od października, z kolei zajęcia biologów od drugiego semestru odbywają się co tydzień.
Dodatkowym atutem uczestnictwa w Chmurze jest możliwość udziału w zajęciach na uczelni w Krakowie, które transmitowane są do pozostałych szkół. Matematycy byli na takim wyjeździe pod koniec lutego, biologowie pojadą w ostatnią środę maja na zajęcia z anatomii serca i układu krwionośnego.
W ramach tego samego programu finansowanego z funduszy Unii Europejskiej w każdym semestrze nasi uczniowie (niestety w ograniczonej liczbie) mogą uczestniczyć w zajęciach praktycznych – warsztatach z prawie wszystkich przedmiotów nauczanych w liceum – odbywających się w soboty i niedziele. Wyjazd, zakwaterowanie i udział w zajęciach jest bezpłatny.
Pierwsze warsztaty odbywały się jesienią, drugie zaplanowano na wiosnę. Relację z jesiennego wyjazdu można znaleźć w materiałach archiwalnych na naszej stronie.
W programie Małopolskiej Chmury Edukacyjnej uczestniczą 4 uczelnie krakowskie: AGH odpowiedzialna za techniczną stronę przedsięwzięcia – czyli, żeby wszystkie urządzenia działały jak powinny, UJ, UP i UR odpowiedzialne za przygotowanie zajęć z różnych przedmiotów. Opiekunami naszej szkoły są w tym roku: UJ z matematyki i UR z biologii. Na przyszły rok planowane są zajęcia z geografii i chemii.
Na razie jest za wcześnie, by dokonywać jakiegokolwiek podsumowania i oceny projektu. Ale przynajmniej z biologii na razie dzieje się ciekawie. Dzięki wsparciu podczas zajęć uczniowie mogą samodzielnie wykonywać różne doświadczenia, które znakomicie uzupełniają kanon podstawowej wiedzy.
Ponieważ tekst stworzył nauczyciel biologii, ze swej strony mogę tylko dodać, że równie istotną rzeczą jest to, że sprzęt zafundowany naszej szkole zostanie u nas i będzie można go wykorzystać na późniejszych regularnych zajęciach . Emha