14 marca 2014 roku sześcioosobowa grupa kandydatów na posłów do XX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży pod opieką prof. Zielonki udała się na warsztaty uzupełniające w Krakowie , zorganizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, których głównym celem było przygotowanie uczestników projektu do wykonania zadania rekrutacyjnego.
Zajęcia odbyły się w kameralnej, osiemnastoosobowej grupie, co pozwoliło nam- odbiorcom w pełni skupić się na omawianych treściach, na skutek czego nie mieliśmy problemów z ich przyswojeniem. Prowadząca – p. Weronika Chodacz, która na co dzień zajmuje się prowadzeniem badań społecznych, rozpoczęła szkolenie od krótkiej zabawy, która pomogła z łatwością i w krótkim czasie zapoznać nas ze sobą nawzajem. Tym sposobem zbudowała na zajęciach bardzo miłą i ciepłą atmosferę. Następnie sporządziliśmy szczegółowy, pięciogodzinny plan spotkania, który obejmował zagadnienia związane z zorganizowaniem, planowaniem oraz przeprowadzeniem debaty. Realizacja wcześniej ustalonego programu rozpoczęła się od przeprowadzenia debaty w kręgu uczestników warsztatów , która miała rozstrzygnąć, czy cenzus czynnego progu wyborczego powinien zostać obniżony do szesnastego roku życia. Dyskusja została przeprowadzona według tzw. metody „akwarium” , co zagwarantowało nam nie tylko pełną swobodę wypowiedzi ale także możliwość przyglądnięcia się rozmowie od zewnątrz. Pomimo tego, że debata nie zakończyła się jasnymi i rzeczowymi wnioskami, gdyż żaden dyskutant nie zmienił swojego początkowego stanowiska to jednak zadanie to umożliwiło nam zrealizowanie kolejnego punktu planu, którym było wymienienie przymiotów dobrej debaty. Tutaj, jednogłośnie stwierdziliśmy, że duży wpływ na jakość debaty wywiera wybranie jej odpowiedniej formy , a także wskazaliśmy istotną rolę moderatorów. Po zaciętej dyskusji oraz „burzy mózgów” nastąpiła w końcu przerwa, w trakcie której organizatorzy zadbali o podanie ciepłego posiłku, który miał zapewnić nam przypływ dużej dawki energii. Tak i też się stało. Po powrocie na miejsce, zregenerowani, pełni sił zbudowaliśmy „rzekę pomysłów”, która przedstawiała szczegółowy plan przeprowadzenia debaty. Każdy uczestnik na karteczkach samoprzylepnych miał na zadanie wypisać najważniejsze elementy, o których nie można zapomnieć w trakcie do przygotowywań do zadania rekrutacyjnego. Uważam, że prowadząca po raz kolejny wykazała się duża pomysłowością, łącząc elementy szkoleniowe z elementami zabawy, co pomogło nam wytrzymać dość dużą ilość godzin kursu. Podczas warsztatów nie zabrakło także kwestii formalnych; animatorka skupiła się na obowiązującej punktacji, krok po kroku przeanalizowała z uczestnikami kryteria oceny zadania konkursowego, co ma w przyszłości pomóc nam w osiągnięciu jak największej liczby punktów. Warsztaty zakończyły się krótkim podsumowaniem, wskazaniem przez uczestników najważniejszego elementu podczas przygotowań do wypełnienia zadania rekrutacyjnego, o którym dowiedzieliśmy się na przeprowadzonym kursie. Pomimo zmęczenia, którym głównego powodem był czas trwania warsztatów, każdy kursant wyszedł z uśmiechem na ustach.
Warsztaty zostały przeprowadzone zgodnie z planem, który został wcześniej przedstawiony na stronie głównej ich organizatorów. W pełni spełniły moje oczekiwania, gdyż uzyskałam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Szkolenie to, pozwoliło mi nie tylko pozyskać cenne źródło wiedzy, ale także poznać oraz wymienić się pomysłami, poglądami z potencjalnymi konkurentami. Sądzę, że pozyskane informacje nie tylko pomogą mi w bardziej profesjonalny sposób podejść do wykonywanego przeze mnie zadania ale także spełnią moje marzenie o zajęciu miejsca na sali sejmowej podczas obrad XX sesji Dzieci i Młodzieży .
Zuzanna Mreńca