W czwartek 28 listopada uczniowie klasy II d uczestniczyli w warsztatach humanistycznych „Interpretacja tekstu poetyckiego na przykładzie wierszy Czesława Miłosza”. Zajęcia poprowadziła p. prof. dr hab. Zofia Zarębianka – poetka i eseistka, profesor zwyczajny w Katedrze Literatury XX wieku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także ekspertka w zakresie literaturoznawstwa i interpretacji tekstów literackich.

Zajęcia rozpoczęły się od przypomnienia fundamentalnych zasad interpretacji tekstu literackiego. Pani Profesor szczegółowo wyjaśniła, jak powinna wyglądać precyzyjna interpretatio – czyli proces wyjaśniania sensu ukrytego w dziele literackim, który nie zawsze jest przekazywany dosłownie. Podkreśliła również, że każdy tekst literacki można rozumieć na wiele sposobów, a jego interpretacja może obejmować różnorodne perspektywy.

Podczas warsztatów mieliśmy okazję poszerzyć wiedzę na temat poezji, a w szczególności twórczości Czesława Miłosza, wybitnego polskiego pisarza, laureata Literackiej Nagrody Nobla, bowiem Pani Profesor szczegółowo omówiła wątki eschatologiczne, które często pojawiają się w jego poezji, oraz wskazała, jak kluczowe dla interpretacji jego utworów są konteksty religijne, historyczne i filozoficzne. Zajęcia pozwoliły nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób Miłosz w swojej twórczości odnosił się do tematyki końca świata, życia po śmierci oraz ludzkiego losu.

Dodatkowym elementem warsztatów była praca w grupach, podczas której razem z Panią Profesor ćwiczyliśmy zdobyte umiejętności interpretacyjne. Otrzymaliśmy fragmenty znanych utworów Czesława Miłosza i wspólnie analizowaliśmy je, starając się wyciągnąć z tekstów głębsze znaczenia oraz zrozumieć kontekst twórczości autora.

Na zakończenie pragniemy serdecznie podziękować Pani Profesor Zofii Zarębiance za poświęcony czas i niezwykle cenne wskazówki dotyczące interpretacji literackiej oraz za fascynującą lekcję poezji Czesława Miłosza. Warsztaty były niezwykle interesujące, a przekazana nam wiedza na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci. Często będziemy wracać do dzisiejszych wskazówek, które pomogą nam w przyszłości lepiej rozumieć i analizować teksty literackie.

W imieniu klasy II d – Julia Hałat