TO JUŻ KONIEC…

HEBDÓW 2012 I CO TERAZ?

30 maja dobiegł końca projekt pt. ”Współpraca młodzieży polskiej i szwajcarskiej w celu wypracowania optymalnego modelu aktywizacji młodego pokolenia do udziału w życiu publicznym”, który realizowany był w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Warsztaty składały się z 3 modułów i 2 konferencji: początkowej i podsumowującej.

Listopadowa konferencja otwierała cykl trzech spotkań. Wystąpił na niej Ivo Regli, rektor jednej ze szwajcarskich uczelni, który opowiadał o modelu pracy tamtejszych szkół. Wykłady wygłosili również Przemysław Jabłoński, dyrektor Pijarskich Szkół Królowej Pokoju w Łowiczu oraz Grzegorz Pożarlik z Instytutu Europejskiego UJ. Pierwsze listopadowe zajęcia odbyły się osobno dla uczniów i nauczycieli. Kolejne przeprowadzono w marcu i kwietniu, gdzie w grupach pracowaliśmy nad projektami, które mogą wspomóc integrację uczniów w szkołach. Inauguracja całego projektu miała charakter wystąpień. Każdy z powstałych zespołów miał za zadanie przedstawić projekt przygotowywany na marcowo-kwietniowych warsztatach.

Projekt ten, prócz bardzo przydatnych wiadomości z zakresu samorządności, praw ucznia czy tożsamości obywatelskiej, przyniósł wiele wspomnień i przyjaźni. Bardzo dużo dowiedziałam się na temat działania samorządów w innych szkołach, nie tylko publicznych, ale również prywatnych czy katolickich. Okazało się, że w mojej szkole bardzo dużo się dzieje. Oferta edukacyjna Wyspiana, nie tylko jeśli chodzi o profile klas, ale również o zajęcia pozaszkolne czy imprezy, w porównaniu do innych szkół jest nieprawdopodobnie bogata. Dla przykładu w innych szkołach samorząd uczniowski nie podejmuje takich inicjatyw jak organizacja “Integracji nowo przyjętych uczniów”, „Festiwalu Nauki”, a Dzień Dziecka jest normalnym dniem szkolnym. Wymiany zagraniczne i wycieczki, które u nas organizowane są co roku, w innych szkołach organizuje się sporadycznie. Samorządy w innych placówkach istnieją raczej formalnie, angażując się niekiedy w jakieś przedsięwzięcia, lecz mając bardzo ograniczony zakres możliwości. Samorząd Uczniowski w Wyspianie z pomocą nauczycieli oraz Dyrekcji angażuje się w wiele projektów, tym samym znakomicie promując szkołę.

Każdy z uczestników projektu otrzymał potwierdzenie ukończenia warsztatów oraz pakiet wszystkich, udoskonalonych projektów przedstawianych na konferencji inaugurującej. Jest to o tyle istotne, że znajdują się tam projekty naprawdę ciekawe, które warto wykorzystać w przyszłości. Szkoły powinny się rozwijać i pracować na różnych polach, tym samym rozwijając pracę i zainteresowania uczniów. I taką właśnie naukę można było wynieść z naszych warsztatów. Szkoła jest miejscem, gdzie uczniowie powinni czuć, że właśnie tutaj mogą rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Poprzez wprowadzanie nowych projektów i angażowanie się w różne przedsięwzięcia, uczniowie zdobywają niebywałe doświadczenie w różnych dziedzinach życia. I tak dokładnie działa nasza szkoła. Z myślą o uczniach realizuje wiele projektów, które z całą pewnością przydają się w przyszłości.

Przewodnicząca SU