Zwolnieni z Teorii” to inicjatywa, w której młodzież realizuje projekty społeczne, by uczyć się pracy w zespole. Udział w konkursie mogą wziąć uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz studenci. „Zwolnieni z Teorii” są też dla każdego, kto chce zdobyć doświadczenie w realizowaniu własnych pomysłów, dostać się na zagraniczne studia czy zdobyć lepszą pracę. Osoby, które zakończyły konkurs, dostają międzynarodowe certyfikaty. Najlepsze inicjatywy mają szansę zdobyć nagrodę ,,Złotego Wilka”. Warto brać udział w konkursie, gdyż nic za to nie płacimy, a mamy szansę zdobyć wiele kompetencji oraz certyfikat, który pomoże nam w przyszłości.


Projekt zaczyna się od utworzenia zespołu, który może liczyć od 2 do 10 osób. Nasz skład zespołu liczył 6 osób. Były to: Agnieszka Jarosz, Anna Kaczmarczyk, Kinga Haczek, Julia Mrozik, Gabriela Kuszneruk i Wiktoria Gąsiorek. Liczba ta nie jest przypadkowa, gdyż z doświadczenia wiemy, że w takiej grupie najefektywniej realizuje się projekt. Kolejnym krokiem było wymyślenie tematu naszego projektu społecznego. Część naszego zespołu działa w szkolnym wolontariacie, udziela się w różnych zbiórkach charytatywnych, domu dziecka czy seniora, dlatego chciałyśmy, aby nasz projekt szedł w takim kierunku.
Pomagamy także w schroniskach (wyprowadzanie psów, karmienie, organizowanie zbiórek). Z tego właśnie powodu postanowiłyśmy poruszyć temat bezdomności zwierząt, gdyż jest to wielki problem na terenie Polski oraz Europy. Stwierdziłyśmy, że najlepszym pomysłem będzie przeprowadzenie zajęć edukacyjnych, ponieważ nasze pokolenie w ciągu następnych dekad będzie mieć największy wpływ na społeczeństwo i otoczenie. Wierzyłyśmy, iż nasz głos ma bardzo duże znaczenie.

Skontaktowałyśmy się z fundacją ,,Psia Ekipa” działającą na terenie Bielska-Białej. Głównie zajmuje się ona interwencją na podstawie zgłoszeń lub własnych obserwacji tam, gdzie jest podejrzenie krzywdy, odbiera pokrzywdzone zwierzęta i zapewnia im schronienie (pobyt w hotelikach, domach tymczasowych), opiekę weterynaryjną, a w skrajnych przypadkach również behawioralną. Fundacja prowadzi działania zwiększające świadomość społeczną, z tego powodu przedstawicielka – Joanna Kraj bez problemu zgodziła się na przeprowadzenie lekcji edukacyjnej. Po zawiązaniu umowy dopracowałyśmy szczegóły z panią dyrektor (miejsce wydarzenia, liczbę uczestników). Nasze działania rozszerzyłyśmy poza placówkę szkolną i stworzyłyśmy media społecznościowe, na których regularnie pojawiały się posty edukacyjne. Jesteśmy dumne z osiągniętej liczby obserwujących, polubień oraz wyświetleń. Aby dodatkowo rozpromować naszą działalność, stworzyłyśmy materiały graficzne, zawierające informacje na temat lekcji edukacyjnej, mediów społecznościowych. Wystosowałyśmy także pismo z prośbą o uzyskanie budżetu na wydruk plakatów do Gminy Kęty, która z entuzjazmem przyjęła nasz projekt i dając pieniądze, pozwoliła na dalszy rozwój.
Prelekcja zakończyła się duży sukcesem. Młodzież z zainteresowaniem słuchała wykładu fundacji. W klasie zrobiłyśmy krótki quiz, na którego podstawie wnioskujemy, że uczniowie wynieśli z zajęć bardzo dużą wiedzę. W ramach wdzięczności nasz zespół zorganizował także kiermasz ciast, z którego pieniądze zostały przeznaczone na zakup karm dla piesków z interwencji.

Udział w „Zwolnionych z Teorii” był to dla nas świetną przygodą, a dzięki platformie zdobyłyśmy wielkie doświadczenie oraz międzynarodowy certyfikat. Nauczyłyśmy się także zarządzać zespołem, organizować budżet i sterować mediami społecznościowymi. Zapoznając się z regulaminem olimpiady, wiedziałyśmy, że warto walczyć, gdyż najlepsze wyróżnione projekty mogły dostać miano „Złotego Wilka” czyli nagrodę za najlepszy projekt w Polsce, który po wygraniu odbiera się z rąk najwyższych władz państwowych. Niestety nam się nie udało, ale jako finalistki otrzymałyśmy bardzo ważny międzynarodowy certyfikat zarządzania projektami wydany przez Project Management Institute ATP. Dzięki temu mamy większe szanse na dostanie się na najlepsze uczelnie na świecie, takie jak Harvard, Stanford czy Cambridge. Większość aplikujących na te uczelnie chwali się aktywnościami w ramach wolontariatu, a my wyróżniamy się własnym projektem społecznym. Ten certyfikat potwierdza nasze umiejętności zarządzania własnym projektem oraz gotowość przejmowania inicjatywy.
Jesteśmy dumne z projektu i wierzymy, że nasze działania były opłacalne.

W imieniu zespołu: Kinga Haczek i Agnieszka Jarosz z kl. 3b